Jak radzić sobie ze stresem? Znajdź sposób na wyciszenie i spokój

Jak poradzić sobie ze stresem, gdy czujesz, że nie dajesz już rady? Spędzanie czasu z rodziną, spacery, medytacja, joga, a może krótki miniurlop? Podpowiadamy, jak redukować stres – łatwo, szybko i skutecznie. Sprawdź 10 sposobów na radzenie sobie ze stresem.

Jak radzić sobie ze stresem - kobieta ćwiczy jogę na plaży, w tle spokojne morze

Jak stres wpływa na nas i nasze ciało?

Według The American Institute of Stress około 33% przebadanych osób przyznało, że żyje w skrajnym stresie. Oznacza to, że co trzecia z nich odczuwa napięcie psychiczne. I choć biologicznie stres oraz wydzielana adrenalina i kortyzol mają zmobilizować nas do działania („walcz lub uciekaj”), to jednak w codziennym życiu stany stresowe są destrukcyjne.

Negatywne skutki przewlekłego stresu to m.in.:

  • nadciśnienie,
  • bóle głowy,
  • dolegliwości żołądkowo-jelitowe,
  • problemy skórne.

10 sprawdzonych sposobów na radzenie sobie ze stresem

1. Jak walczyć ze stresem? W gronie najbliższych

Przyjaźń, miłość, zaufanie, szczerość – te wartości mają w naszym życiu moc terapeutyczną. Możliwość zwierzenia się komuś bliskiemu poprawia nasze samopoczucie, sprawia, że na pewne sprawy patrzymy bardziej optymistycznie, a tym samym znacząco zmniejsza się nasz poziom stresu.

2. Miniwakacje – recepta na zmęczenie i stres

Czasem trzeba oderwać się od codzienności. Jeśli masz możliwość, spakuj walizkę i pobądź, choć kilka dni z daleka od codziennych problemów. Wybieraj mniejsze miejscowości, takiej jak np. nadmorski Dziwnów, gdzie życie płynie nieco wolniej. Obcowanie z naturą, morzem, wdychanie jodu – to tylko kilka relaksujących atrakcji. Więcej pomysłów na miłe spędzenie czasu znajdziesz w naszym artykule — Co można robić nad morzem?

Recepta na zmęczenie i stres - kobieta w kapeluszu leży na plaży leżaku i obserwuje morze

3. Przyroda, czyli jak pozbyć się stresu podczas krótkiego spaceru

Znane od wieków „kąpiele leśne” mogą znacząco przyczynić się do redukcji stresu – potwierdzają to również najnowsze badania. Obcowanie z przyrodą, a w szczególności samo przebywanie pośród natury, wśród drzew, spacery po lesie i po plaży lub po prostu odpoczynek mogą obniżyć poziom kortyzolu we krwi.

4. Stres – jak sobie z nim radzić w domu? Dzięki medytacji

Odczuwasz napięcie, pobudzenie, lęk lub złość? Pomoże Ci medytacja – praktyka, która polega na skupieniu i pełnej koncentracji. Usiądź wygodnie, „przyjrzyj się” swojemu oddechowi, przyjmij myśli, które się pojawiają (także negatywne) – zaakceptuj je i wróć do świadomości oddechu. Dzięki temu uspokoisz się i wyciszysz organizm.

5. Jak rozładować stres? Masażami i SPA

Szykujesz wyjazd na weekend? Spraw, by był niezapomniany. Sesja masażu, zabieg na twarz i całe ciało, do tego rekreacyjny basen z przeciwprądem, jacuzzi, sauna sucha, łaźnia parowa… Zaplanuj swój wyjazd tak, aby jak najwięcej odpocząć. Sprawdź interesujące pakiety Wellness-SPA nad morzem.

Jak rozładować stres - kobieta leży na łóżku w SPA, masażystka wykonuje jej masaż

6. Aktywność fizyczna, czyli skuteczne sposoby na rozładowanie stresu

Jeśli nie wiesz, jak radzić sobie ze stresem – postaw na ćwiczenia. Slow jogging, joga, pilates, nordic walking, rolki – regularne ćwiczenia dodają energii i doskonale redukują poziom stresu. Podczas aktywności fizycznej wytwarzają się endorfiny – znane już od lat 70-tych hormony szczęścia, które wywołują dobry nastrój i poprawiają samopoczucie.

7. Dobra dieta to mniej stresu

To, co jemy, wpływa na to, kim jesteśmy. Oprócz zbilansowanej diety na co dzień, w sytuacji stresowej warto sięgnąć po ciepłe napoje (np. herbatę, zioła – rumianek), które podziałają kojąco. Pomoże też bogata w przeciwutleniacze ciemna czekolada, banan – naturalne źródło dopaminy czy orzechy, które mogą pomóc obniżyć ciśnienie krwi.

8. Jak zwalczyć stres? Wysypiając się

Sen i stres to błędne koło: uczucie stresu prowadzi często do bezsenności i ogólnych problemów ze snem, natomiast brak odpowiedniego wypoczynku może przyczyniać się do pogłębiania się stresu. Eksperci zalecają, aby w nocy spać 7-9 godzin – w zależności np. od wieku czy stanu zdrowia.

9. Dbaj o swoje granice

Warto zastanowić się nad przyczynami stresu. Czy umiem zachowywać się asertywnie, a nie agresywnie? Czy wyrażam jasno uczucia i przekonania, czy może atakuję drugą stronę? Przyglądanie się swoim odruchom, które pojawiają się najczęściej bezwarunkowo, może pomóc dojść po nitce do kłębka. Dbaj o granice — rób to stanowczo, ale i spokojnie.

10. Stosuj rutynę dnia

Aby zminimalizować powstawanie stresu, warto pomyśleć o ustaleniu sobie pewnej rutyny dnia. Na początku wprowadzenie w życie zmian, takich jak stałe pory spania, określona długość snu czy godziny posiłków, mogą być trudne. Jednak z czasem i ten wysiłek się opłaci – harmonogram i zbudowany plan dnia pozwoli Ci złapać równowagę nawet w stresujących sytuacjach.

Jak poradzić sobie ze stresem?

Sposoby na stres mogą być różne – od zmiany otoczenia i krótkich weekendowych wyjazdów nad morze, przez medytację, aż do regularnych ćwiczeń, jak joga czy pilates. Najważniejsze jest jednak nasze podejście do stresu – dobrze jest umieć rozpoznawać swoje stresory i reakcje na nie.

Ponadto zdrowe podejście do życia, w którym znajdujemy czas dla siebie (spacer w lesie), dbamy o swoje ciało (ćwiczenia), a nawet rozpieszczamy się (weekend w SPA), pozwoli nam znaleźć balans w zagonionym świecie.


Powrót do pozostałych artykułów
Hotel Stary Dziwnów